СТОРІНКА ПСИХОЛОГА


Тест
ЯКИЙ   ТИ   ПСИХОЛОГ

1.   На вашу думку, ті, що завжди дотримуються правил хорошого тону:
а)   ввічливі, приємні в спілкуванні; — 2
б)  суворо виховані; — 4
в)   просто приховують свій справжній характер. — 1
2.   Ви знаєте подружню пару, яка ніколи не свариться. На вашу думку:
а)   вони щасливі; — 2
б)  байдужі один до одного; — 1
в)   у них немає взаємної довіри. — 4
3.   Ви вперше бачите людину, і вона одразу починає розповідати вам анекдоти. Ви вирішите, що:
а)   це гостра на язик людина; — 1
б)  співрозмовник почувається непевно й
у такий спосіб намагається вийти з неприємного становища; — 2
в)   хоче справити на вас приємне враження. — 4
4.   Ви говорите з кимось на тему, що вас цікавить, ваш співрозмовник супроводжує розмову жестикуляцією. Ви вважаєте, що він:
а)   хвилюється; — 4
б)  нещирий. — 1
5.   Ви вирішили краще пізнати когось із своїх знайомих. Ви вважаєте, що треба:
а)   запросити його до якоїсь компанії; — 1
б)   поспостерігати за ним під час його роботи. — 2
6.   Хтось у ресторані дає чималі чайові. Ви переконані:
а)   він хоче справити враження; — 4
б)  йому потрібні ще якісь послуги офіціанта; — 1
в)   це від щедрості. — 1
7.   Якщо людина ніколи не починає розмову першою, то ви вважаєте, що вона:
а)   щось приховує; — 2
б)  занадто боязка; — 4
в)   боїться бути незрозумілою. — 1
8.   На вашу думку, низьке чоло людини означає:
а)   недоумкуватість; — 1
б)  упертість; — 2
в)   не можна сказати про людину щось конкретне. — 4
9.   Що ви думаєте про людину, яка не дивиться іншим в очі:
а)   у неї комплекс неповноцінності; — 1
б)  вона нещира; — 4
в)  вона занадто неуважна. — 2
10. Людина з високим статком завжди ку­пує дешеві речі. Ви вважаєте, що вона:
а)   ощадлива; — 4
б)  скромна; — 2
в)  скнара. — 1
Оцінювання результатів 35 і більше балів. Вам дуже легко скласти думку про людину. Вам досить подивитися на будь-кого, і ви вже знаєте, хто він. Більше того, ви можете відразу ж повідомити йому свою думку, тому що впевнені, що не поми­лилися. Але навіть якщо й так, замисліться: чи варто одразу ділитися своєю думкою.
26—34 балів. Ви вмієте об'єктивно оціни­ти ситуацію та оточення. У вас справді є пси­хологічне чуття, і для вас не проблема вгада­ти характер людини. З вас був би чудовий психолог. Ви не дозволяєте собі приймати на віру чужу думку. Волієте самі переконатися, що за людина, яку ви оцінюєте. І якщо ви зрозумієте, що помилилися, то не побоїтеся визнати це.
16—25 балів. Ви, як правило, невпевнені у своїй думці, легко приймаєте чужу точку зору. Таким чином, ваша спостережливість притуплюється. Намагайтеся більше довіря­ти собі.
15 балів і менше. Ви нерідко готові пові­рити будь-кому. Про людей робите висновок переважно із зовнішніх ознак. Коли вияв­ляється, що ваша оцінка далека від істини, ви дивуєтеся й можете розгубитися. Ваше пер­ше враження буває поверховим і неточним, тому вам належить уважніше придивлятися до людей і не квапитися з оцінками.


ПСИХОЛОГІЧНІ ІГРИ-ВПРАВИ
   Мета. В цю гру з натхненням грають, перш за все, молодші діти. Вона добре підходить як розігріваюча вправа. Принесіть в клас який-небудь предмет, наприклад, віник. Комічність цієї гри будується на тому, що діти використовують його в пан­томімі як щось інше, наприклад, як гітару або коня. При цьому діти знаходять нескінченну кількість варіантів використовування предмета.
   Матеріали. Мітла, віник або будь-який інший предмет, для якого ви самі можете придумати багато варіантів використовування не за призначенням.
   Інструкція. Сядьте, будь ласка, утворюючи круг. Сьогодні я принесла мітлу. Але це не звичайна мітла, а чарівна, вона може перетворюватися на безліч різних речей. Ми передаватимемо цю мітлу один одному по черзі, і кожний з вас може вийти в центр круга і без слів показати нам, як він буде її використовувати. Хто першим з глядачів здогадаєть­ся, про що йдеться, повинен про це сказати.
Я покажу вам зараз, як це ро­биться. (Можливо, вам принесе задоволення використовувати мітлу як скакового коня і продемонструвати дітям, як ви скачете по лугах і полях). Якщо хто-небудь здогадався, що я роблю, то хай він викрикне про це.
ЗДОГАДАЙСЯ!

Мета. Наша допитливість розквітає. коли ми відчуваємо, що бажання до знань приносить свої плоди, тобто в тих випадках, коли ми одержуємо цікаві і корисні відповіді на свої питання. Деякі діти не довіряють своїй здатності знаходити розумні відповіді. Якщо вони чогось не знають точно, то частіше за все мовчать або говорять: «Я не знаю». Вони можуть побоюватися неточної відповіді. Такою схильністю страж­дають багато дітей і, можливо, школи в цілому. Якщо ми хочемо мати розкутих і допитливих дітей, ми повинні підкріплювати їх віру в свою здатність здогадуватися. Здогадка - це чудовий спосіб вірної о рішення багатьох проблем.
В цій грі заохочується здатність дітей частіше покладатися на свої припущення, здогадки і інтуїцію. Якщо ми з повагою відноситимемося до здогадок і припущень дітей, вони почнуть частіше попадати в яблучко.
Матеріали. Папір і олівець кожній дитині.
Інструкція. Чи можете ви сказа­ти мені що-небудь, що ви знаєте абсолютно точно? Чи можете ви ска­зати мені що-небудь, що ви знаєте приблизно? Чи можете ви сказати мені що-небудь, про що ви не знаєте і можете тільки здогадуватися?
Іноді краще, якщо ми, не знаючи відповіді на задане питання, не від­мовляємося відразу на нього відповідати, не говоримо: «Я не знаю», а намагаємося здогадатися. Тому я хочу пограти з вами у вгадування. Ми почнемо грати прямо тут, в на­шій класній кімнаті. Закрийте, будь : ласка, очі. Я задаватиму вам питан­ня, відповіді на які ви повинні будете вгадати. Відразу, як тільки вам прийде на пам'ять відповідь, голосно відповідайте мені:
-       Скільки столів стоїть в нашій класній кімнаті? Тепер розплющить очі і порахуйте.
-       Скільки у нас в класі хлопчиків і скільки дівчаток? Тепер розплющить очі і знову порахуйте.
-       Скільки з нас прийшло сьогодні в джинсах?
-       У скількох дітей в нашому класі світле волосся?
-       Скільки дітей прийшло сьогодні в школу у відмінному настрої? Тепер розплющить очі, запитайте один у одного і полічіть.
-       Чи можете ви мені сказати, в якому настрої я прийшла сьогодні в клас? Тепер розплющить очі і запитайте мене.
Чи не здається вам, що вгадувати цікаво? Зараз вам треба буде здогадуватися про складніші речі, що вимагають, ймовірно, деякого часу для роздуму. Візьміть папір і олівець і напишіть імена двох дітей з нашого класу. Або, якщо хочете, можете написати моє ім'я і ім'я однієї дитини. Потім придумайте питання, яке б вам хотілося задати кожному з цих людей. Можливо, це буде питання, яке давно не дає вам спокою, а може бути, питання, яке прийшло вам на пам'ять прямо зараз. Під кожним питанням залиште достатньо місця. (Дочекайтеся, поки всі діти запишуть свої питання). Тепер знову закрийте очі і уявіть собі, що ви підходите до людини, якій адресовано ваше запитання. Почуйте в своїй уяві, як ви задаєте їй питання. Постарайтеся задати питання якомога доброзичливіше, щоб людині було приємно на нього відповісти. Постарайтеся побачити в уяві, як вона дивиться на вас і доброзичливо вам відповідає. Потім розплющить очі і запишіть відповідь. Далі виконайте все те ж саме з другою людиною. (На закінчення дайте можливість охочим зачитати свої питання і відповіді. Після цього мо­жуть висловитися ті, кому були ад­ресовані питання).
Аналіз вправи: Чому кожна людина має право вгадувати?

ЧАРІВНИЙ ВІЛЛІ

Мета. Тут допитливість дитини прокидається дією, яка сприймається відчуттям. Грайте в «Чарівно­го Віллі» до тих пір, поки кожен з дітей по черзі не попрацює з ним. В результаті у дітей з'явиться позитивна мотивація і готовність до сприйняття нового матеріалу.
Інструкція. Сядьте, будь ласка, утворюючи круг. Я принесла вам сьогодні щось незвичайне. Цього не можна побачити, але можна торкнутися руками. Ви можете ро­зім'яти це, як пластилін або глину, і зробити з цього все, що хочете (яку-небудь річ, іграшку, ляльку). Витягніть тепер «чарівного Віллі» - уявна грудка пластичного матеріалу, і покажіть дітям, як ви з нього ліпите. Це, «чарівний Віллі», абсолютно незвичайний матеріал, який можна розминати і ліпити з нього, як з пластиліну, глини або воску. Я зараз з нього що-небудь зроблю, а вам треба буде здогадатися, що я зліпила. Хто здогадається, повинен мені про це сказати... (Почніть ліпити який-небудь простий предмет, що має очевидну форму, щоб діти швидко могли зрозуміти, як грати в цю гру. Це може бути тарілка, стакан або футбольний м'яч. Потім передайте «чарівного Віллі» будь-якій дитині. Всякий раз, коли уявний предмет вгадується, «чарівний Віллі» переходить до наступної дитини).
РОЗДУМИ
Мета. У школярів виникає багато питань. Їх допитливість значною мірою зосереджується на питаннях, які звичайно турбують і дорослих. Як навчитися заробляти добрі гроші? Чому сваряться мої батьки? Чи подобаюся я оточуючим? Якщо ми серйозно відноситимемося до такої елементарної цікавості дітей, можна сподіватися, що вони схочуть дізнатися і про таємниці читання, письма чи лічби.
Матеріали. Папір і олівець кожній дитині.
Інструкція. Про що ти часом замислюєшся? Про майбутнє? Про те, як їй виглядаєш? Про свої відчуття? Про якісь минулі події? Про гроші? Про знаменитих людей? Про друзів? Про що ще тобі цікаво подумати? Задумайся на деякий час про речі, які тебе займають і про які ти хотів би більше дізнатися. Запиши те, що для тебе важливо; придумай історію, в якій хлопчик або дівчинка твого віку дуже багато над чим-небудь роздумують; намалюйте, що тебе цікавить. (Після цього дайте дітям можливість об'єднатися по двоє або по троє і поговорити про те, що вони придумали, записали або намалювали).
Аналіз вправи: Коли у тебе буває час довго думати про важливі для тебе речі? Чи є у тебе таке місце, де ти можеш спокійно подумати про питання, які тебе цікавлять? З ким ти звичайно обговорюєш важливі для тебе питання?

СПОКІЙНЕ МІСЦЕ ДЛЯ РОЗДУМІВ

Мета. Ця чудова уявна подорож, що нагадує дітям про те, що дуже часто відповіді на важливі питання знаходяться всередині них самих.
Матеріали. Папір і кольорові олівці кожній дитині.
Інструкція. Чи можете ви назвати мені питання, про які діти вашого віку якнайбільше люблять говорити зі своїми друзями, братами і сестрами? Чи можете ви назвати мені питання, які ваші однолітки якнайбільше люблять обговорювати з своїми мамами? Чи можете ви назвати мені питання, які ви і ваші друзі якнайбільше люблять обговорювати з своїми татами?
Тепер я хочу, щоб ви якийсь час поміркували і придумали питання, на яке вам дуже хочеться дізнатися відповідь. У всіх є такі питання? Хто вже придумав таке питання, підніміть руку. Я хочу показати вам, яким чином ви самі зможете відповісти, повністю або частково, на своє питання.
Сядьте зручніше і закрийте очі... Зробіть три глибокі вдихи і видих і знайдіть всередині самих себе точку внутрішнього спокою - таке місце н душі, де тихо і спокійно.
Якщо ти гарненько прислухаєшся, то можеш почути, як хвилі океану м'яко накочуються на берег Мабуть, спочатку шум океану чується десь далеко, проте поступово звук води, що накочується на берег стає все голоснішим і голоснішим... Потім хвиля відкочується назад... Потім знову кидається на берег і знову відступає… Ритм прибою звучить рівно і заспокійливо. Нехай хвилі змиють і понесуть твої турботи і все, що тебе напружує. ! подібно тому, як хвилі розгладжують пісок на березі, вони можуть зробити твій розум спокійним і ясним.
Уяви собі, що ти сидиш на березі моря, Оточуючий тебе пісок абсолютно сухий і м'який. Озирнися навколо і ти побачиш, що на березі ти зовсім не один. Сонце хилиться до заходу і зафарблює небо в золоті, червоні, рожеві і бузкові тони. Ти відчуваєш тепло вечірнього сонця всією своєю шкірою і, кидаючи погляд на воду, бачиш граючі на хвилях відблиски.
Набери повні груди повітря і відчуй солонуватий запах моря. Морське повітря свіже і трохи вологе. Ти чуєш, як кричать чайки, дозволяючи вітру відносити себе високо в небо. Часом вони завмирають майже нерухомо в зустрічному потоці повітря. Ти відчуваєш себе зараз абсолютно спокійно і безтурботно і користуєшся спокоєм і тишею моря, щоб задати собі важливе питання. Знайди для свого питання прості і ясні слова. І поки ти тихо вимовлятимеш своє питання, дивися на морську далечінь і будь готовий до того, що море дасть тобі яку-небудь відповідь.
Можливо ти почуєш цю відповідь крізь шум прибою... Можливо море покаже тобі яку-небудь картину, якийсь образ... Можливо, ти відчуєш в собі якесь відчуття, яке допоможе тобі знайти правильну відповідь... Може бути і так, що море просто підкаже тобі нові слова, щоб ти зміг чітко і ясно сформулювати своє запитання (30 секунд).
У будь-якому випадку, тепер ти знайомий з цим тихим і спокійним місцем в глибині твоєї душі. І ти можеш повертатися сюди у будь-який час, коли схочеш обдумати щось важливе. Зараз ти можеш попрощатися з цим місцем і поволі повернутися сюди, в цю кімнату. Потягнися, випрямися, розплющ очі і знову будь тут, свіжий і повний бадьорості.
Тепер візьми листок паперу і намалюй картину. Ти можеш намалювати те місце біля моря, де ти зараз був, або те почуття, яке ти відчув, або твоє питання, або отримана відповідь. Намалюй те, що ти вважаєш потрібним (10 хвилин. На закінчення дайте дітям можливість невеликими групами обговорити свої малюнки).
Аналіз вправи: Чи отримав ти яку-небудь відпо­відь на своє питання? Чи змінилося твоє питання? -Як ти відчуваєш себе зараз?

ВИТЯГНИ ПИТАННЯ

Мета. Часто в житті вирішальне значення має те, чи уміємо ми задавати правильні питання. Відповіді на багато запитань з часом можуть застарівати Тому в наше час швидких змін ми повинні бути готовими до того, щоб добре формулювати проблеми і задавати по-справжньому цікаві запитання. Дітям важливо вчитися цьому.
Матеріали. По одній картці білою і червоного кольорів для кожної дитини і невеликий ящик.
Інструкція. Чи знаєте ви кого-небудь, хто задає цікаві запитання? Чи можете ви навести приклад цікавого запитання? А зараз задайте мені яке-небудь нецікаве питання. Ким ви хотіли б бути: людиною, яка уміє задавати хороші питання, або ж людиною, яка уміє давати хороші відповіді?
Я хочу запропонувати вам гру, в якій ви зможете придумувати цікаві запитання. Ми запишемо ці питання на картках, покладемо картки в ящик і перемішаємо їх. Потім кожен з вас зможе витягнути яке-небудь запитання і спробувати на нього відповісти. На білих картках вам потрібно написати такі питання, які не відносяться ні до кого особисто і які нікого не можуть збентежити. Наприклад, «Де знаходиться найвища в світі будівля?», «Що відбувається, коли квітне бамбук?». На червоних картках потрібно написати особисті питання: «Коли ти останній раз збрехав?», чи «Вкрав ти що-небудь хоч раз в житті?» і т.д. Кожен зараз отримає по одній білій і одній червоній картці. Коли ви напишете обидва свої запитання, покладіть їх в ящик...
Тепер ви можете по черзі підходити до ящика і витягувати на свій розсуд білу або червону картку. Потім ви читаєте питання і даєте нам відповідь на нього.
Після кожного виступу висловлюйте свою думку про те, чи цікавим було питання і чи точною була відповідь. Якщо хтось з дітей витягне червону картку, то, до того, як дитина почне відповідати, запитайте її, чи дійсно вона готова до відповіді на «гостре питання» або, можливо, вона все ж таки вважатиме за краще відкласти його вбік.
Аналіз вправи: Чи сподобалася тобі гра? Які питання тобі сподобалися? Чи принесло тобі задоволення придумувати запитання? Яка відповідь здалася тобі найв­далішою? Які запитання важчі для тебе: бі­лі або червоні?

ПРИЄМНІ ЗНАХІДКИ

Мета. В цій красивій грі-імпровізації звичайні домашні предмети можуть використовуватися в ролі кнопки, що включає уяву дітей. Складаючи історії, діти неминуче розповідають цікаві речі про своє власне життя і тим самим краще пізнають один одного. Тому гра «Приємні знахідки» виявляється ефективним засобом об'єднання групи.
Для того, щоб грати в неї, необхідно, щоб діти довіряли один одному і мали деякий досвід імпровізації.
Матеріали. Кожна дитина одержує по одному поліетиленовому пакету з предметом всередині, загорненим в папір. В пакеті можуть виявитися і добре знайомі побутові предмети, і речі не зовсім звичайні, наприклад: чайна ложечка, пластмасовий стаканчик, ніж для паперу, ножиці, ваза, статуетка Будди, яка-небудь скам'янілість, компакт-диск, блок-флейта, футболка тощо.
Інструкція. Чи знаходили ви коли-небудь щось цікаве? А хто з вас коли-небудь втрачав щось важливе. Чи траплялося вам знаходити річ, яку ви колись втратили і вже не сподівалися знайти?
Зараз вам потрібно буде уявити собі, що ви несподівано знайшли якусь важливу річ, яку давно вважали втраченою. Кожному з вас я дам пластикову сумку з невідомим предметом, загорненим в папір. Будь ласка, не заглядайте поки в сумку і не дивіться, що там лежить. Кожен по черзі діставатиме з сумки свій предмет і говоритиме: «О, так це ж моя... (наприклад, чайна ложечка), яка загубилася давним-давно! Це моя найулюбленіша річ, тому що...» А далі ви повинні придумати пояснення: чому ви так любите цей предмет, як і чому він загубився, що для вас значить його повернення.
Коли дитина закінчить свою імпровізацію, запитайте її, що з розка­заного відбулося насправді. Буде чудово, якщо Ви ще більше розбудите цікавість дітей, спонукавши їх придумати і записати історію життя цього предмета.
Аналіз вправи: Чи здивував тебе предмет, який потрапив до тебе? Ти дізнався що-небудь нове про когось зі своїх друзів? Чи любиш ти придумувати історії? Яка історія якнайбільше тобі сподобалася? Яка з речей у тебе зараз найулюбленіша
ПРИДУМАЙ ПИТАННЯ

Мета. Коли діти в межах якої-небудь теми вчаться задавати цікаві запитання, вони нерідко так сильно пронизаються цією темою, що намагаються самі знайти відповіді на хвилюючі їх питання, залізаючи для цього в енциклопедії або звертаючись за порадою до старших.
Дана гра привертає увагу дітей до мистецтва задавати питання. Ви можете використовувати її знову і знову - в кожній новій темі. Виберіть тематику, відповідну рівню дітей, і віднесіться серйозно до кожного їх питання, а не тільки до тих, які дійсно складні і вимагають роздумів. Крім того, поясніть їм, що в житті уміння задавати цікаві питання, щонайменше, так само важливо, як і уміння знаходити правильні відповіді.
Інструкція. Сьогодні я хочу задати вам декілька питань:
-  Хто з вас хотів би стати вчителем?
-  А хто з вас хотів би стати дослідником?
-  Вам хотілося б мати коня?
-  Ви хотіли б мати вдома собаку?
-  Хто з вас хотів би бути питанням?
-  Хто з вас хотів би бути відповіддю?
Я хочу спробувати пограти з вами в гру, яка називається «Придумай питання». Питання - це своєрідні інструменти, за допомогою яких ми можемо краще пізнати інших людей, відкрити для себе їх інтереси і бажання.
Але за допомогою питань ми можемо також глибше пізнавати і самих себе, можемо вчитися краще розуміти оточуючий нас світ. Я зараз дам вам ключове слово і подивлюся, скільки питань до цього ключового слова ви зможете придумати. Отже, перше ключове слово -хліб. Називайте питання, які приходять вам в голову, а я записуватиму їх на дошці.
Іншими важливими ключовими словами для молодших школярів можуть бути наступні: сонце, вода, повітря, тіло, друзі, батьки, робота, музика, велосипед, сон тощо. Пізніше обговорите з дітьми, які питання виявилися для них особливо цікавими. Ці питання можна потім спеціально досліджувати і обговорювати. Є ще один чудовий варіант цієї гри. Принесіть в клас декілька цікавих фотографій, що будять дитячу цікавість. Це можуть бути фотографії, які яскраво передають відчуття зображених на них людей, або ж знімки якихось цікавих ситуацій, тварин. Попросіть дітей сформулювати питання, які вони хотіли б задати зображеним на фотознімках людям, пізнати екзотичних тварин.
Аналіз вправи: Чи легко тобі придумувати цікаві питання? Чому питання такі важливі? Яке важливе питання тебе зараз особливо хвилює? Як би ги сам відповів на свої питання? Для відповідей на які питання тобі потрібні інші люди? Хто в нашому класі задає більше всього запитань? Чи бувають «заборонені питання»? Хто в твоїй сім'ї задає більше всього питань?

   



Секрети успішних людей

(поради психолога)


         Кожна людина у світі бажає бути успішною та щасливою, мати багато грошей, хороші відносини і прекрасне самопочуття. Але, на жаль не всі розуміють, як налагодити свою долю і виправити свій життєвий сценарій. Багато хто просто не вірить в себе і в свої сили. Вони опускають руки і упокорюються зі своїм жалюгідним становищем. Більшість людей думають, що від них нічого не залежить. І це їхня велика помилка. Насправді кожна людина може змінити своє життя і добитися успіху. Потрібно взяти відповідальність і почати діяти, долаючи будь-які перешкоди на своєму шляху.


Як змінити своє життя?          Секрети успішних людей.    





1.     Позитивне мислення

        Успішні люди відрізняються від невдах здатністю мислити позитивно. Вони налаштовують себе на найкраще. Вони програмують свою свідомість на багатство і досягнення будь-яких своїх цілей. Вони обертаються в атмосфері позитивних емоцій.


Як навчитися позитивного мислення?


        Для того, щоб освоїти позитивне мислення слід використовувати три ефективні техніки - подяка, візуалізація та афірмації. Слід якомога рідше перебувати серед негативних людей, від яких виходять флюїди невдоволення і заздрість. А також звести до мінімуму перегляди, новини та жорстоких фільмів. Замість цього краще насолодитися чудовою комедією або цікавою книжкою. А ще краще погуляти на свіжому повітрі.


2. Стійкість до стресів


        Успішні люди мають владу над своїми емоціями. Вони не дозволяють всіляким дрібницям зіпсувати їм настрій. Вони не дозволяють своїй нервовій системі розхитатися і вичерпати всі ресурси. І вам теж слід навчитися управляти стресом. Це одне з важливих складових успіху.


Як керувати своїми стресами?


        Є багато способів для підвищення стресостійкості, наприклад, аутогенне тренування або дихальні вправи.




3. Якості успішної людини, необхідні для досягнення мети.


        Для того, щоб домогтися успіху потрібно розвивати у своїй особистості певні якості. До них відносяться самодисципліна, цілеспрямованість, оптимізм, терпіння, впевненість. Так само важливо стан пристрасті. Успішні люди закохані у свою справу. Тому дуже важливо займатися тим, чим вам подобатися. І вибирати свої життєві цілі виходячи зі своїх дійсних бажань, які вам диктує ваше серце, а не суспільство, в якому ви живете.


Як знайти ціль в житті?


        Для того, щоб виявити свої цілі, потрібно знайти вільний час, такий, щоб вам ніхто не заважав. Розслабитися і задати собі наступні питання: «Чим я хочу займатися? Що мені подобається? У чому моє призначення?»   Записати всі відповіді на заздалегідь підготовленому аркуші паперу. І, виходячи з написаного, розробити план досягнення своїх цілей. І ДІЯТИ, йти вперед, назустріч до своєї мрії. 

ПРОПОНУЮ СКОРИСТАТИСЯ  ВПРАВАМИ  ПІД ЧАС ПРОВЕДЕННЯ ТРЕНІНГІВ З ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ УСПІХУ

Вправа 1

1.   Уявіть якомога яскравіше, що ви досягли своєї мети, що ваша мрія здійснилася, що успіх, слава, багатство і щасливе життя нарешті стали реальністю. Створіть картинку приємного, щасливого майбутнього.
 
2.  Уявіть, як ви наполегливо (але із задоволенням) багато працюєте задля вашої мети. Слід якомога яскравіше «прокрутити» в уяві картинки, де ви з величезною насолодою займаєтеся певною діяльністю (наприклад, це може бути навчання чи професійна діяльність). Часом ця діяльність є досить складною, ви відчуваєте труднощі, але вам цікаво і ви прагнете подолати перешкоди і будь-що досягти своєї мети.
 
3.  Спробуйте ці дві картинки пов'язати одну з одною. Наприклад, як результат тривалої роботи і значних зусиль — успіх, щастя, багатство і слава. Намагайтесь поєднати ці картинки у певній послідовності.

Вправа 2

1.   Згадайте випадок зі свого життя, коли ви переживали значний успіх. Заплющіть очі та уявіть собі це яскраво. Створіть картинку в уяві. Зверніть увагу на розмір, точність і якість цієї картинки, на ті рухи, звуки, переживання, котрі створюють або супроводжують її.

2. Далі поміркуйте про мету, якої ви прагнете досягти. Уявіть її чітко. Прокрутіть в уяві картинки — досягнення мети.

3. Розмістіть в уяві цю картинку туди ж, де була і попередня. Ваше завдання полягає в тому, щоб ці дві картинки накласти одна на одну. Прагніть пережити радість, задоволення від майбутнього успішного завершення справи (досягнення мети) так, як ви відчували це в минулому.

Вправа З
 
1. Придумайте собі відповідне ім'я, яке символізувало б наполегливість, цілеспрямованість, силу волі у досягненні мети і яке мало б спонукальний (мотиваційний) вплив на вас. Придумайте кілька варіантів імені (відповідно до завдань, які ви ставите перед собою). Кілька варіантів є необхідними для того, щоб уникнути небажаного автоматизму у використанні звичних для вас штампів (адже буває, що слова, які часто вживаються, стають штампами і не викликають жодних образів або емоцій).
 
3. Уявіть кілька ситуацій, пов'язаних із новим для вас ім'ям. Бажано, щоб слово чи характеристика викликало у вас конкретні образи (ситуації). Уникайте абстрактних понять, «порожніх слів», які не викликають жодних образів або емоцій. Запишіть кілька уявних (та реальних) ситуацій, пов'язаних зі своїм новим ім'ям.

4. Називайте себе так протягом певного часу у внутрішньому діалозі, у зверненні до самого себе. Для того щоб ця вправа мала істотний психологічний вплив, має пройти досить тривалий час, протягом якого ви будете називати себе новим ім'ям і виконуватимете завдання, пов'язані з цим. Зафіксуйте, скільки разів на день вдалося звертатися до себе по-новому і який вплив це мало на вашу мотивацію.

5. Використовуючи нове ім'я, напишіть кілька коротеньких оповідань про себе (реальних, з минулими чи теперішніми успіхами і прагненнями, чи фантастичних, з мріями про досягнення в майбутньому).

Вправа 4

Ви повинні переконати іншого учасника групи (уявіть, що перед вами ваш підлеглий чи дитина, яка потребує ваших настанов), що із завданням можна легко впоратися. Прагніть вселити впевненість в успіх. Запишіть свою промову.

Вправа 5
Досить часто вихователі, вчителі і батьки в основному вказують на недоліки, помилки, слабкості дітей. Унаслідок таких дій дорослих у дітей формується почуття безпорадності, знижується їхня самооцінка. Такі дії з боку дорослих не завжди доречні, оскільки часто дитина сама чудово знає, що припустилася помилки.

Дорослим слід не лише вказувати на помилки, а й акцентувати увагу на досягненнях, успіхах дітей. Навіть коли помилок і недоліків багато, варто відзначити зміни на краще у певному компоненті діяльності:

1.   Нехай помилок ще багато, але не таких, яких ти припускався так часто раніше.

2.  Нехай труднощів ще є чимало, але ж у цьому компоненті ти просунувся далеко вперед.
 
3.  Нехай не все ще вдається, але зверни увагу, над чим ти добре попрацював, тут відчутні зміни на краще. Отже, є можливості розвитку і в інших аспектах діяльності.
 
Завжди можна знайти і відзначити позитивні моменти, зрушення на краще, поліпшення певних аспектів діяльності.
Деякі батьки і вихователі схильні вважати, що коли дитині вказати на її помилки, то у неї виникає мотивація не повторювати їх. Але часто це спричиняє зворотний ефект: коли дитині вказувати лише на недоліки, не заохочуючи, не підбадьорюючи її, то з часом у неї з'являється відраза до такої діяльності (і негативне ставлення до суб'єкта процесу: до вчителя, вихователя чи батьків).

Для того щоб спонукати дитину до учіння чи дорослого до роботи, слід обов'язково наголосити на позитивних змінах, на зрушенні на краще, звернути увагу на те, шо саме дитині краще вдається. 4. Укажіть на недоліки, помилки учня (підлеглого), але разом з тим

акцентуйте увагу на досягненнях, змінах на краще.

Вправа 6

1.  Поміркуйте над тим, яким би ви хотіли себе бачити: достатньо здібним, але неорганізованим (тобто який боїться поразки і постійно відкладає справу на потім) чи недостатньо здібним, але наполегливим, організованим (який не боїться невдачі).
2.  Поміркуйте, чи визначається поразка (невдача) саме відсутністю здібностей. Які інші фактори, на вашу думку, можуть визначити невдачу?
 
3.  Запишіть позитивні моменти, пов'язані з невдачею (що дає вам невдача, чого навчає).
4.  Поміркуйте і запишіть, що ви сказали б іншій людині, яка зазнала поразки і відчуває розчарування. Запишіть, як би ви спробували не лише втішити, а й надихнути людину на подальшу діяльність.
 
5.  Запишіть, що ви сказали б самому собі у хвилини невдачі і розчарування. Які слова змогли б не лише відновити втрачену душевну рівновагу, а й спонукати до наполегливої діяльності задля досягнення мети?
 
6.  Удосконаливши текст, запишіть його яскравими літерами на обкладинці зошита чи на картці, попрацюйте над ним, спробуйте прокрутити відповідні ситуації в уяві, активізуючи записаний текст.

Вправа 7
 
1. Уявіть, що ви людина з високою мотивацією досягнення (прагнете досягати значних успіхів). Придумайте девіз (гасло), який би орієнтував, спонукав і надихав вас на досягнення певної мети. Девіз повинен подобатися вам, надихати на подолання труднощів і проблем, налаштувати на наполегливу роботу.

2. Доберіть кілька варіантів девізу, щоб згодом вибрати найкращий з них. Різноманітність девізів необхідна також для того, щоб були відображені різні аспекти мотивації досягнення:

1-й варіант (на формування наполегливості і здатності долати труднощі й перешкоди); '   2-й варіант (на формування цілеспрямованої, тобто систематичної роботи заради досягнення мети); 3-й варіант (на розвиток упевненості в собі); 4-й варіант (на розвиток прагнення вдосконалювати, поліпшувати свою майстерність).

3.  Зробіть табличку з написом свого девізу. Доберіть відповідний колір та малюнок-символ. Помістіть табличку на робочому столі (або стіні), щоб ви могли постійно її бачити.

4.  Час від часу змінюйте деякі слова (для різноманітності, щоб уникати механічного сприймання). Певний ефект справляє і переформулювання девізу (і зміна малюнка-символу), зберігаючи зміст і спрямованість девізу. Придумайте чотири варіанти девізу, виразіть цю ідею різними способами.
 
5.  На окремому аркуші паперу напишіть оповідання на тему, пов'язану з вашим девізом. Спробуйте якомога яскравіше уявити ситуації відповідно до девізу, обставини, людей та виразити своє ставлення і почуття.

Вправа 8
 
1.  Згадайте подію, коли ви досягли успіху, проявивши наполегливість, цілеспрямованість, кмітливість тощо. Згадайте емоційний стан (задоволення, піднесення), в якому перебували в ситуації успіху і перемоги.
2.  Похваліть самого себе. Скажіть самому собі кілька приємних слів. Наприклад: «Молодець! Чудова робота! Так і далі тримати!».
3.  Зобов'яжіть себе і надалі так працювати (наприклад, проявити наполегливість, цілеспрямованість тощо).
Вправа 9
1. Попросіть себе обов'язково виконати щось важливе для вас.
 
Можете використовувати аналогічні прийоми, які застосовуєте,
 
коли просите інших виконати щось.
Використовуйте:

   переконання в необхідності діяльності;
 
   прохання і ласкаві слова (наприклад, можете сказати собі: «Ти будеш молодець, коли зробиш це!» або «Ти ж молодчина, все зможеш виконати, будь ласка, зроби це, буде нелегко, але ти зможеш!»).
 
2. Напишіть кілька форм, варіантів прохання і переконання самого
 
себе. Виберіть найкращі варіанти.
 
3. Виробіть загальні правила, принципи переконання самого себе чи прохання до самого себе.
 
Вправа 10
 
Технологія («секрети») створення ситуації успіху може бути такою:

1. Сплануйте досягнення певної мети (або етапу її досягнення). Мету слід вибрати середньої складності, оскільки досягнення легких цілей не переживається як успіх, а досягнення надто складних часто є неможливим. Якої мети ви хотіли б досягнути?

2. Докладіть усіх зусиль, щоб досягти бодай однієї мети або успішно виконати поставлені перед собою завдання. Чи досягай цієї конкретної мети? Які труднощі відчували?
 
3. Розбийте мету на ряд конкретних проміжних етапів і усвідомте важливість досягнення кожного з них. Ставте перед собою якомога більше конкретних (і реальних) цілей і прагніть досягти їх. Які конкретні етапи досягнення мети?
 
4. Визначте кількісні показники, за якими ви могли б фіксувати навіть незначні позитивні зрушення у вашій справі. Це надасть вам азарту і додаткової спонукальної сили (як у спорті, де кількість набраних очок стимулює).

5. Похваліть самого себе за те, що досягай навіть незначного успіху («Який я молодець!»). Позитивні емоції, пов'язані з досягненням успіхів, ніколи не завадять.

6. Відзначте себе за досягнення навіть незначного успіху, «нагородіть» себе чимось за цей успіх. Який приз чи винагороду ви собі приготували?
 




Немає коментарів:

Дописати коментар