НАВЧАЛЬНІ МАТЕРІАЛИ

 ІСТОРІЯ
5 КЛАС

6 КЛАС
7 КЛАС
8 КЛАС 
9 КЛАС
10 КЛАС

«Внутрішня і зовнішня політика Української держави Павла Скоропадського»


11 КЛАС


Турнір правознавців  «НАЙРОЗУМНІШИЙ»
МЕТА: популяризація правових знань , формування правової культури серед учнівської молоді, активізація інтересу до правознавства,  розвиток  умінь використовувати правові знання та навички правомірної поведінки для реалізації своїх прав та обов’язків.
ОБЛАДНАННЯ: Кл кімната прикрашена відомими висловами з правової тематики;
УЧАСНИК ГРИ: учні 9 – х класів, 2 команди
ХІД ГРИ
Ведучий: Добрий день, шановні друзі. Ми раді вітати всіх вас у нашому класі. Сьогодні на нас чекає захоплююча гра-конкурс ерудитів з правознавства «Найрозумніший». Дозвольте представити вам членів журі:...

Запрошую команди зайняти свої місця на ігровому майданчику.
Шифрувальний матеріал для гри
Розшифруйте як ще називають голову ВРУ
АБВ
ГДЕ
ЖЗІ
КЛМ
НОП
РСТ
УФХ
ЦЧШ
ЩЮЯ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
         653426 (спікер) (переможець отримає право обирати номер своєї команди і послідовність її виступу в усіх конкурсах до кінця турніру)
                  І раунд – Інтелектуальний штурм ( Юридичний марафон)
Вам  необхідно по черзі відповісти на 20 запитань. Часу на роздуми немає. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
Після конкурсу журі підраховує та оголошує кількість балів
1 команда
1. Здатність особи своїми діями здійснювати права та обов’язки  (дієздатність)
2. Гімназія, школа – юридична чи фізична особа? (Юридична).
3. Адміністративне правопорушення – проступок чи злочин?(Проступок).
4. Соціальні відносини, що регулюються нормами права (Правовідносини).
5. Основний Закон держави (Конституція)
 6. У разі завдання матеріальних збитків  настає відповідальність… (матері.
7 Стихійне лихо — це юридична дія чи подія? (Подія.)
8. Коли відзначається День Конституції України? (28 червня)
9. Кожна людина від народження є фізичною чи юридичною особою? (Фізичн
10. Особливо небезпечний вид правопорушення? (Злочин)
11.Хто в Україні є главою держави? (Президент)
12.Система загальнообов'язкових правил поведінки людей, що встанов­лені й охороняються державою. (Право.)
14.Правила поведінки, що встановлює церква для віруючих. (Релігійні норми.)
15. Із якого віку людина може брати участь у виборах? (Із 18років.)
16. Яка галузь права регулює майнові та деякі немайнові відносини? (Цивільне право.)
17. Хто в Україні є головою держави? (Президент.)
18. Як називається основний міжнародний документ про права людини  і громадянина? (ЗДПЛ)
19.  Назвіть основний закон, що регулює правовідносини в освіті. (Закон «Про освіту».)
20. Мінімальний вік вступу до шлюбу чоловіків. (18років.)
2 командаа
1.Як називається служба для громадян, що за релігійними переконаннями не можуть  проходити військову службу? (Альтернативна)
2. Як називається основний міжнародний документ про права дитини?  (Конв
3. Нормативно-правовий акт вищого законодавчого органу влади, що приймається в особливому порядку (Закон).
4. Апатрид - особа без громадянства чи з подвійним громадянством? (Без  
5. Особа, що мають стійкий правовий зв'язок з певною державою? (Громадя
6. Назвіть мінімальний вік, з якого настає кримінальна відповідальність (14)
7. Який вид відповідальності настає за порушення правил для пішоходів? (Ад
8. Мінімальний вік вступу до шлюбу жінок в Україні (17 років)
9 Як називаються особи, яким не встановилося 18 років? (Неповнолітні)
10. Нормативні акти компетентних органів, що видаються на основі закину. (Підзаконні.)
11. Чи можна позбавити громадянства особу, що вчинила тяжкий злочин? (Ні
12 дії, учинені з метою захисту інтересів прав осо­би, що захищається шляхом завдання шкоди тому, хто робить замах, з метою  запобігання замаху на життя? (Необхідна оборона.)
13. Здатність особи мати юридичні трава і не­сти юридичні обов'язки. (Правоздатність.)
14. Хто в Україні здійснює законодавчу владу? (Верховна Рада.)
15. Коли відзначається День прав людини? (10 грудня.)
16. Який вид відповідальності настає за ухилення від військової служби? (Кримінальна.)
17. Кримінальна відповідальність настає за проступок чи злочин? (За злочин.)
18. Який вид відповідальності настає за порушення трудової дисципліни? (Дисциплінарна.)
18. Чи можуть брати участь у виборах негромадяни України? (Ні.)
19. Яка відповідальність настає за порушення правил рибальства?(Ад­мініст.)
20. Учинення правопорушення у стані алкогольного сп'яніння пом'як­шує чи обтяжує вину? (Обтяжує.)
ІІ раунд – Практичне право « Юридична консультація»
Уявіть, що ваша мрія здійснилася і ви вже юристи. Зараз до вас прийдуть громадяни,  щоб отримати правову допомогу. Вам необхідно надати юридичну консультацію з певного юридичного факту. Повна правильна відповідь – 5 балів. За доповнення до відповіді – від 1 до 3 балів
1 команда
1. Жінка в магазині втратила свідомість і упавши, розбила вітрину. Адміністрація магазину вимагає від жінки відшкодування збитків.
Консультація для жінки: немає вини - правопорушення не скоєне.
2. Громадянин Д. дав у борг своєму товаришеві 2000 гривень, який пообіцяв повернути гроші через місяць. Проте у визначений час товариш не з’явився. Після нагадування про борг він відмовився повернути гроші.
Консультація для громадянина Д.: треба звернутися до суду. Проте, якщо не була оформлена відповідна розписка і немає свідків угоди, повернути борг майже неможливо.
2 команда
1. Громадянин К. їхав на власній машині з роботи додому. Його зупинила група людей і попросили відвезти до лікарні пораненого хлопця. Він відмовився, бо дуже поспішав. Друзі пораненого відібрали в нього машину і повезли хлопця до лікарні. Громадянин К. звернувся в міліцію про викрадання автомобіля. Консультація для громадянина: крайня необхідність, можливе відшкодування вартості бензину.
2. Робітник проспав на роботу і запізнився на зміну на 3 години і 5 хвилин. Він попросив вибачення у бригадира, проте його звільнили з роботи.
Консультація для робітника: прогул – підстава для звільнення.
   ІІІ конкурс Юридичний рахунок
Юристи – професіонали,  повинні мати різнобічні знання, в тому числі з математики, працювати з цифрами, вміти швидко рахувати хто швидше впорається із завданням отримає 3 бали. Час на виконання завдання – 1 хвилина
Тримання під вартою без рішення суду  - Мінімальний вік участі громадян у виборах  - Вік отримання паспорта громадянином + Вік повної дієздатності  + Вік настання правоздатності особи = (72-18-16-15+0=1).
ІУ конкурс  Юридичний семафор
Учні отримають картки з написами  (Перша команда – види юридичної відповідальності, друга команда – групи прав людини) і повинні визначитися  після оголошення  ситуації, яку картку треба підняти. Кожна правильна відповідь – 1 бал )
Юридичний семафор
І команда Встановити види юридичної відповідальності.
1. Продаж наркотичних засобів - … (кримінальна)
2. Пошкодження столи в школі - …(матеріальна)
3. Несплата комунальних послуг - …(адміністративна)
4. Пошкодження бібліотечної книги - …(матеріальна)
5. Запізнення на урок - …(дисциплінарна)
6. Безквітковий проїзд у транспорті - …(адміністративна)
7. Невчасна поставка молокопродуктів у магазин - …(цивільно-правова)
8. Поява на роботі у нетверезому стані –… (дисциплінарна)
9. Крадіжка державного майна - …(кримінальна)
10.Керування автомобілем нетверезому стані…(адм.)
ІІ команда  Види прав людини
Право на повагу до гідності - … (особисті)
Право на відпочинок - …(економічні)
Право на життя - …(особисті)
Право на участь у виборах - …(політичні)
Право на освіту - …(культ)
Право на житло - …(соціальн)
Право на підприємницьку діяльність - …( економічні)
Право на працю - …(економічні)
Право на демонстрації і мітинги…(політичні)
Право охорону здоров*я ….(соц.)
Далі відбувається підбиття підсумків гри та нагородження переможців.
                                                                                        
ТРЕНІНГ - ГРА "ПРОЯВ ТОЛЕРАНТНОСТІ - ШЛЯХ ДО МИРУ"
Мета: донести до учнів необхідність толерантності в суспільстві через з'ясування принципу терпимості між людьми, між колективами або групами людей; на прикладі сучасного соціального становища в Україні показати нагальну потребу злагоди, поваги до інших людей, їхніх думок ознайоми­ти учнів із «Декларацією принципів толерантності»; виховання толерантного світогляду, поваги до  прав людини, історії та культури  національних  меншин, формування активної громадянської позиції, поширення знань про національно-культурне розмаїття України.
розвивати вміння аналізувати, давати оцін­ку, приймати рішення, вибирати правильну позицію;  виховувати в собі толерантність.
АфоризмиПоведінка — це дзеркало, у якому кожен показує свою подобу. (І. Гете) 
                                                ХІД ТРЕНІНГУ 
Старовинна легенда Колись давно старий індіанець відкрив своєму онукові одну життєву істину.

- В кожній людині йде боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк - це зло: заздрість, ревнощі, туга, егоїзм, амбіції, брехня ... Інший вовк - це добро - мир, любов, надія, істина, доброта, вірність ... 
Маленький індіанець, зворушений до глибини душі словами діда, на хвилю замислився, а потім запитав:
- А який вовк в кінці перемагає? 
Старий індіанець ледь помітно посміхнувся і відповів:
- Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш!
А ви якого вовка годуєте? 
Класний керівник.                                         
Тема нашої години — «Єдина родина в центрі України - прояв толерантності».

 Це слово походить від латинського «терплячий», це — терпимість до інших думок і вірувань. 
— Як ви гадаєте, чи актуальна ця тема сьогодні? 
— Чому виникають суперечки між людьми?  Чи можна уникнути суперечок, які роблять людей злими одне до одного? 
У ході відповідей учні повинні назвати головною причиноюнебажання прислухатися до іншої людини. 

—  можна назвати приклади з історії, що приводили до конфліктів між державами? Чи можна було їх уникнути? 
приклади з вивченої історії про те, що багато воєн можна було уникнути завдяки переговорам. Що багато конфліктів закінчувалось миром, коли люди почали домовлятися між собою, коли відкидали стереотипи й просто слухали одне одного.

Учні. У сучасному суспільстві відбувається багато конфліктів -релігійних, міжнаціональних, воєнних. Ще недавно в нас на Львівщині були конфлікти між православними і греко-католиками; у незалежній Україні є багато партій різного спрямування; у наш час багато людей агресивних, недобрих одне до одного; газети і телебачення розповідають про жахливі, події, коли батьки вбивають дітей, підлітки — один одного. 
 Міжнародний день толерантності, проголошений 16 листопада 1995 року на XXVIII сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО, набуває особливого значення з початком третього тисячоліття, перше десятиріччя якого ООН проголосила Міжнародним десятиріччям культури, миру та ненасильства (2000-2010 роки). 
Ідеї толерантності стали надзвичайно актуальними на сьогодні.

 Стаття 1 Загальної декларації прав людини (1948 рік) проголошує:«Усі люди народжуються вільними і рівними у своїх гідності та правах». Тому агресивність, конфронтація, відчуженість мають поступитися місцем толерантному ставленню людей одне до одного, взаєморозумінню й довірі. 
Класний керівник. Толерантність — повага, сприйняття та розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості.

 Що сприяє толерантності?  Формуванню толерантності сприяютьзнання, відкритість, спілкування та свобода думки, совісті й переконань.
Толерантність — це єдність у різноманітті. 
Толерантність — не тільки моральний обов'язок, а й політична та правова потреба. 
Толерантність — це те, що уможливлює досягнення культури, сприяє переходу від війни до миру. 
Толерантність — це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини. (Стаття 1 Декларації принципів толерантності.)

 Вч. Історична довідка  Учені не дійшли одностайної думки щодо виникнення у світовій культурі терміна «толерантність». Дехто пов'язує його появу з підписанням Нантського едикту, коли протестанти і католики знайшли компроміс між своїми конфесіями. Цій події передувала одна з найкривавіших ночей у світовій історії —Варфоломіївська. 
 Найвизначнішим представником толерантності був Вольтер. Йому присвоюють вислів: «Я не згоден із тим, що ви говорите, але віддам своє життя, захищаючи ваше право висловити свою думку». У цьому афоризмі — класична теорія толерантності. 
Як бачимо, проблема толерантності вперше виникла у західній цивілізації саме на релігійному рівні, а релігійна толерантність поклала початок усім іншим свободам, що мають місце в демократичному суспільстві
 Для української мови поняття «толерантність» відносно нове і однозначного тлумачення поки що не має. Для того щоб краще зрозуміти походження цього слова, пропонуємо тобі невеликийлінгвістичний екскурс
• Толерантність (ісп.) — здатність визнавати відмінність від власних ідеї чи помислу; 
• Толерантність (фр.) — ставлення, під час якого людина визнає, що інші можуть думати чи діяти інакше, ніж вона сама; . 
• Толерантність (англ.) — готовність бути терплячим; 
• Толерантність (кит.) — дозволяти, приймати, бути щодо інших милосердним; 
• Толерантність (араб.) — прощення, милосердя, м'якість, терпіння, чуйне ставлення до інших; 
Типи толерантності в сучасному суспільстві 
• міжнаціональна толерантність — ставлення до представників різних націй, неприпустимість перенесення недоліків і негативних вчинків окремих представників національності на інших людей, ставитися до будь-якої людини з позиції «презумпції національної невинності»; 
  Толерантність у міжнародних відносинах є прямою умовою співпраці й мирного співіснування держав незалежно від їхніх розмірів, економічного розвитку, етнічної чи ре-лігійної приналежності їхнього населення. 
 Етнічна толерантність є основним засобом досягнення гармонії національних відносин у полінаціональних суспільстві ».   

    В Україні проживають люди 134 національностей. Кожна має свою самобутню культуру, історію, традиції. Але всім нам слід бути толерантними по відношенню один до одного      Ведучий 2: На Генеральній Конференції ЮНЕСКО 16 листопада 1995 року була  прийнята  Декларація  принципів толерантності та визнана необхідність впровадження толерантності в суспільство. Адже толерантність – це не тільки позитивний принцип, але і засіб підтримки миру, а також економічного і соціального прогресу всіх народів. 
  Згідно з переписом населення 2004 року, національний склад населення України (загальною кількістю 47,732,079 осіб) характеризується значною перевагою представників основної нації — українців. Вони становлять 77,8 % усіх жителів України. Поряд з українцями на території держави проживає понад 100 національностей. Серед них найбільшу діаспору мають росіяни — 17,3 % усього населення країни. Це, перш за все, білоруси, кількість яких сягає 400 тис. осіб, молдавани — 300 тис. осіб, поляки — 250 тис. осіб, болгари — 250 тис. осіб, угорці — 150 тис. осіб, румуни — 100 тис. осіб. Найбільшою нацією України, що не має власної держави, є кримці — 250 тис., які мешкають переважно на батьківщині — у Криму. Крім цих національностей, в Україні проживають греки, татари, вірмени, цигани, німці, гагаузи та ін. Україна — багатонаціональна держава. Питання толерантності є для неї актуальним, оскільки співіснування в ній різних народів передбачає діалог культур, традицій, релігій. 
Цікаві думки визначних людей про толерантність 
Щаслива людина та, яка дарує щастя багатьом людям. (Дені Дідро, французький математик) 
Той, хто хоче обвинувачувати, не повинен поспішати. (Мольєр, французький драматург
Ображаючи іншого, ти не турбуєшся про самого себе. (Леонардо да Вінчі, італійський художник епохи Відро¬дження) 
Людина, яка робить щасливими, не може бути сама не¬щасною. (Гельвецій, французький філософ) 
Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш на звання людини. (Сааді, перський поет) 
Підняти слабкого — цього замало: треба ще його потім і підтримати. (Вільям Шекспір, англійський драматург) 
Легше вирішує і засуджує той, хто менше змилується. (Джордано Бруно, італійський мислитель) 
Дійсна ознака, за якою можна впізнати справжнього мудреця,— терпимість. (Генрік Ібсен, норвезький драматург) 
Гідність людини полягає в тому, щоб любити тих, хто її ображає. (Марк Аврелій, давньоримсьімператор і філософ) 
Байдужість — це параліч душі, її передчасна смерть. (Антон Чехов, російський письменник) 
 Той, хто хоче обвинувачувати, не повинен поспішати. (Мольєр, французький драматург) 
Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуго¬вуєш на званий людини. (Сааді, перський поет) 
Жодна зла людина не буває щасливою. (Ювенал, рим¬ський поет) 
Поведінка -— це дзеркало, у якому кожен показує свою подобу. (Гете, німецький поет) 
Трьох речей треба уникати [у житті]: ненависті, заздрості, презирства. (Східна мудрість) 
Нехай справи твої будуть такими, якими ти хотів би їх згадувати на схилі віку. (Марк Аврелий) 
Якщо я чимось на тебе не схожий, я цим зовсім не ображаю тебе, а навпроти обдаровую. (Антуан де Сент-Екзюпері, французький письменник) 
Мовчіть, поки не відчуєте, що цілком володієте собою. (Лі-Цзи, китайський філософ) . Арістотель говорив: «Місто — єдність несхожих

Отже, толерантність — терпимість до іншого роду поглядів, устоїв, звичаїв. 
Толерантність потрібна по відношенню до особливостей різних народів, націй і релігій. Вона є ознакою упевненості в собі й усвідомлення надійності своїх власних позицій, озна-кою відкритої для всіх ідейної течії, яка не боїться порівняння з іншими точками зору і не уникає духовної конкуренції. Терпимість — соціально-психологічна риса людини, що виражає шанобливе та доброзичливе ставлення до поглядів, переконань, вірувань, думок, традицій, звичок і поведінки інших людей. 
Терпимість сприяє досягненню взаєморозуміння й узгодженості в діях без застосування тиску, примусу, погроз. Терпимість не лише пом'якшує протиріччя, але й виражає надію на поліпшення стосунків, особове виправлення. 
Толерантна особа — це людина, що добре знає себе і визнає інших. 
Прояв співчуття — найважливіша цінність толерантного суспільства і риса толерантної людини. 
Бесіда «Діалог із майбутнім». 
Учитель. А тепер перенесімося на декілька років у майбутнє. Уявіть, що ви закінчили школу і стали висококваліфікованими фахівцями, маєте свою сім'ю. Як ви поясните своїм дітям — школярам, якою має бути толерантна людина? 
Варіанти відповідей
-Бути готовими до того, що всі люди різні — не кращі й не гірші, а просто різні. 
-Навчитися сприймати людей такими, якими вони є, не намагаючись змінити в них те, що нам не подобається. 
-Цінувати в кожній людині особистість і поважати її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з нашими. 
 Вчитель Іноді риси характеру товариша або подруги вас нервують, іноді, навпаки, вам допомагають прийняти певне рішення. І незважаючи на відмінності у характерах, ви є друзями, вам цікаво разом. Тому ж терпимість потрібно проявляти до всіх. 
Толерантність — це визнання поваги до інших людей, уміння жити разом з іншими людьми. 
Давайте перевіримо, чи терпимі ми, чи потрібно нам виховувати в собі цю якість. 
Тестування «Чи терпимі ми?». 
Вибери твердження, які відповідають твоїй поведінці.

Ти не погоджуєшся з товаришем... 
а) Ти все ж таки слухаєш його. 
б) Ти не даєш йому говорити. 
2. У класі ти вже відповів... 
а) Ти даєш можливість відповісти іншим. 
б) Тобі хочеться відповісти ще. 
3. Товариш зрадив тебе... 
а) Ти намагаєшся з ним порозумітися. 
б) Ти помстишся йому. 
Якщо в усіх трьох випадках ти вибрав твердження «а», 
ти — терпима людина. 
Імітаційна гра «Формула терпимості». 
На дошці вчитель малює терези, над однією шалькою записує тезу «Я маю право на повагу та терпимість з боку оточуючих» і просить учнів записати над іншою шалькою таку тезу, щоб була рівновага. 
(Над іншою шалькою треба записати тезу «Оточуючі мають право на повагу і терпимість з мого боку».) Слово вчителя. 
Ми всі різні. Але потрібно бути терпимими (толерантними) одне до одного. 
Але чи означає толерантність терпимість до всього? Хіба можна терпіти, якщо хтось затіває бійку, ображає інших? 
Саме тут і існує межа. Ми маємо багато прав, але не маємо права порушувати права інших. Американський філософ Ф. Емерсон сказав: «Моя свобода розмахувати руками завершується там, де починається ніс мого сусіда».

Вправа «Дерево "Толерантність"». 
Учитель роздає роздруковані аркуші, на яких намальована квітка, і просить учнів написати на її пелюстках синоніми до слова «толерантність». (Мудрість, чуйність, відповідальність, взаєморозуміння, терпимість, людяність, об'єктивність, повага, доброзичливість тощо.) 
Практичний порадник«Як навчитися толерантності». 
Учитель пропонує учням укласти правила «Як навчитися толерантності». 
Зразок: 
Не забувати, що всі люди різні, але всі вони рівні. 
Не поспішати гніватись на людей або засуджувати їх: треба постаратися зрозуміти людину, розібратися в кон¬кретному випадку. 
Поважати почуття людей, не ображати їх. 
Взаємодіяти з іншими людьми, не підганяючи їх до своїх уявлень.  

Вправа "Чарівна крамниця"
 Дає учасникам можливість з'ясувати, яких якостей їм не вистачає
для того, щоб вважатися справді толерантними людьми.
  Уявіть, що існує лавка, в якій є вельми незвичайні "речі": терпіння,
поблажливість, прихильність до інших, почуття гумору, чуйність, довіра,
альтруїзм, вміння володіти собою, доброзичливість, гуманізм, уміння
слухати, допитливість, здатність до співпереживання.
- Я виступлю в ролі продавця, який обмінює одні якості на інші.
або декілька "речей", яких у нього немає. (Це ті якості, які, слабко
виражені у даного учасника). Наприклад, покупець просить у продавця
терпіння. Продавець з'ясовує, скільки і навіщо йому потрібно, і в яких
випадках він хоче бути терплячим. В якості плати продавець просить
Вправа "Толерантна та інтолерантна особистості"
Шлях інтолерантності характеризується уявленням людини про
власну винятковість, низьким рівнем вихованості, почуттям дискомфорту
існування в дійсності ,що його оточує, бажанням влади, неприйняттям
протилежних поглядів, традицій і звичаїв. Інтолерантні особистості ділять
світ на дві частини: чорну і білу. Для них не існує напівтонів. Є тільки два
сорти людей - погані і хороші. Вони роблять акцент на відмінностях між
"своїми" і "чужими".
Толерантний шлях - це шлях людини, яка добре знає себе,
комфортно почуває себе в навколишньому середовищі, розуміючи інших
людей і готова завжди прийти на допомогу, людина з доброзичливим
ставленням до інших культур, поглядів, традицій. Толерантна людина
бачить світ у всьому його розмаїтті.
- А тепер вам потрібно розподілити слова в II колонки, де в I - колонці
- риси, притаманні толерантній особистості, у II - риси, притаманні
інтолерантній особистості:
Терпіння, почуття гумору, нерозуміння, повага думки інших,
ігнорування, егоїзм, доброзичливість, вміння володіти собою,
нетерпимість, вираз зневаги, дратівливість, уміння слухати
співрозмовника, байдужість, цинізм, розуміння і прийняття, чуйність,
допитливість, гуманізм, невмотивована агресивність.
 Толерантна особистість Інтолерантна особистість
Повага до думки інших Доброзичливість
Бажання щось робити разом Розуміння і прийняття Чуйність, допитливість Поблажливість
Довіра, гуманізм
Нерозуміння Ігнорування Егоїзм Нетерпимість Вираження зневаги Дратівливість
Байдужість Цинізм Невмотивована агресивність 
Підсумок години спілкування
Класний керівник. Чи згодні ви з тим, що толерантність людини — найважливіша умова миру і злагоди в сім'ї, колективі та суспільстві? Якщо так, то сьогоднішня наша розмова не була марною. 
І наостанок я хочу розповісти вам одну легенду. 
Колись давно на півдні Африки жив розумний, але дуже пихатий вождь. Увесь день його складався з примірянь вишуканого вбрання та розмов із підданими про свій розум. Так минали дні за днями, роки за роками... Аж ось прокотилася країною чутка, що в пустелі з'явився мудрець. Дуже розлютився вождь: як можна називати якогось там старця найрозумнішою людиною у світі?! Але він нікому свого обу¬рення не показав, а запросив мудреця до себе... 
І ось настав день зустрічі. Зібралось усе плем'я, щоб послухати найрозумніших людей у світі. Вождь сидів на високому троні й тримав у руках за спиною метелика. До нього підійшов невеличкий, худорлявий чоловік, привітався, сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання. І тоді, недобре посміхаючись, вождь сказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках, живе чи мертве?». 
Мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів: «Усе у твоїх руках». 
Тож Завжди пам'ятайте, усі ваші дії, вчинки тільки 
у ваших руках. –

VII. Підсумок
Отже, для того щоб досягти успіху в житті, не марнувати сил на конфлікти, «до­цільно сформувати в себе толерантність як рису ха­рактеру.
толерантність людини — найважливіша умова миру і злагоди в сім'ї, колек­тиві та суспільстві?
Тож будьмо врівноваженими, доброзичливими, добрими та уважними у ставленні одне до одного, тобто толерантними!
 І тоді в  класі - це маленька родина. І
хочеться, щоб в цій родині завжди панували доброта, повага,


взаєморозуміння

  РОЗРОБКА ПЕРШОГО  УРОКУ НА 2014-2015 Н.Р. 
             ПРАВОВА КУЛЬТУРА – МІЦНІСТЬ ДЕРЖАВИ
                        (урок-тренінг для учнів 10 класу)
Мета і завдання:   формувати в учнів правову культуру та правосвідомість;  засвоювати знання та їх реалізовувати згідно Конституції та Законів України; стимулювати  вироблення активної громадянської позиції щодо неправомірної поведінки, яка завдає збитків державі, зазіхає на територіальну цілісність і незалежність України; виховувати повагу до законів, Конституції України, прав та свобод громадян, відповідальність за свої вчинки та почуття громадянського обов’язку.
Обладнання:  магнітна дошка з набором магнітів, Конституція України, лист-підказка з правовими термінами(правова держава, соціальна держава, та ін..)
Вислови записані на дошці:
«Знання права заслуговує найвищої шани.»
                                                          Ульпіан
«Треба бути рабом закону,щоб залишатися вільним»
 Цицерон
«Держава створюється не заради того, щоб жити, але переважно для того, щоб жити щасливо».
                                                          Аристотель
Закони повинні для всіх мати однаковий зміст.
                                                       Ш. Монтеск’є

                                               Хід уроку
І. Організація класу до уроку. Привітання, створення комфортної психологічної обстановки, психологічне налаштування.
Гра «Нема правил». (Для проведення гри кожен ряд учнів  складають одну команду. Ті, хто на перших партах,— капітани команд. Їм учитель дає по маркеру (або іншому предмету) і оголошує: «Гра почалася!».
Очевидно, учні будуть у розпачі через відсутність вказівок, після хвилини такої «гри» вчитель зупиняє її словами: «Стоп! Ви порушили правила!» і пояснює гру, говорячи, що маркер треба спочатку передати в кінець ряду, а потім повернути його тим, хто починав: виграє команда, яка закінчує першою. Вчитель – «гра почалася», учні починають грати, а він їх знов зупиняє словами «Стоп! Ви порушили правила!» і пояснює, що вони забули, що можна передавати маркер лише через ліве плече. На це вони можуть почати скаржитися, або обурюватися, що вчитель нічого не сказав про ці правила, вчитель не звертає увагу. Після чергового старту вчитель зупиняє учнів: «Ви знов порушили правила» і додає  нове правило наприклад: маркери слід передавати правою рукою, а приймати лівою. Гра починається й триває до завершення. Учитель визначає переможців.)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Вправа. «Скринька думок»
1. Що ви можете сказати про гру? Що вам не сподобалося? (Серед можливих відповідей треба виділити такі:
— мають бути правила;
— ці правила мають бути всім відомі;
— правила мають бути ясні, чіткі, зрозумілі;
— усі учасники мають бути рівними у своїх правах)
2. Згадаємо,  де, і в яких місцях встановлені правила поведінки?(у громадських місцях, у транспорті, у школі, на природі, на воді, правила дорожнього руху і т.д.)
4.До чого може призвести відсутність правил? (до хаосу, безладу, безправ’я, беззаконню та анархії)
Учитель. В цій грі справді не вистачає правил. Саме правила є дуже важливою умовою не тільки для проведення будь-якої гри, заходу, конкурсу, а й обов’язкові для існування суспільства,  держави, спільності.
Отже, щоб жити в мирі і злагоді один з одним, існують правила, які визначають і  регулюють стосунки між людьми. Життя змусило людей встановити багато різних правил. І ми зустрічаємося з ними на кожному кроці у громадських місцях, у транспорті, у школі, на природі, на воді, правила дорожнього руху і т.п.
5. Що особливо зміцнює державу?  (правопорядок, законність)
 Правила, що встановлюють порядок у всій державі,  визначають  обов’язки кожного громадянина та його права і є обов’язковими для виконання  всіма громадянами країни, хто б вони не були – дорослі чи діти, вчителі чи учні, президент чи депутати називаються законами,  закріпленні вони в Конституції та законодавстві України. Громадяни, які знають, поважають і виконують закони цим самим зміцнюють свою державу формуючи правову культура суспільства. А чи це так ми переконаємося сьогодні на уроці.
ІІІ. Оголошення, представлення теми та очікування навчальних результатів уроку
 6. Визначте завдання нашого уроку? (учні називають свої очікування та визначають завдання уроку, вчитель доповнює:
- формувати в учнів правову культуру та правосвідомість; 
засвоювати знання та їх реалізовувати згідно Конституції та Законів України;
- стимулювати  вироблення активної громадянської позиції щодо неправомірної поведінки, яка завдає збитків державі, зазіхає на територіальну цілісність і незалежність України;
- виховувати повагу до законів, Конституції України, прав та свобод громадян, відповідальність за свої вчинки та почуття громадянського обов’язку.)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Девізом нашого уроку нехай стануть слова відомих філософів, політиків, громадських діячів Стародавнього світу та Нового часу, які особливо актуальні  на сьогодні:
«Знання права заслуговує найвищої шани.»
                                                                       Ульпіан
«Треба бути рабом закону,щоб залишатися вільним»
                                                                        Цицерон
«Держава створюється не заради того, щоб жити, але переважно
  для того, щоб жити щасливо».
                                                                       Аристотель
Закони повинні для всіх мати однаковий зміст.
                                                                        Ш. Монтеск’є
Учитель. Ми постійно зустрічаємося з питаннями права, наші щоденні дії часто мають правову оцінку. Право, закони супроводжують людину все її життя. Щоб уміло і правильно користуватися своїми правами і добре виконувати свої обов’язки, не порушуючи права і законні інтереси інших, потрібно знати закони.
 Понятійна розминка. Пригадайте поняття (з курсу правознавство)
Право – це…(сукупність загальнообов’язкових правил поведінки установлених державою)
Закон – це ……(офіційний письмовий документ, який містить норми права і приймається законодавчим органом держави)
Конституція – це … (основний закон держави, що визначає основи суспільного і державного ладу, систему державних органів, порядок їх утворення й діяльності, права й обов’язки громадян)
Вправа «Юридичний тренажер». Працюємо з Конституцією у групах.
1.                Група. Ст.1. К.У - визначте статус України, як держави? Поясніть.
(Україна є суверенна і незалежна,  демократична, соціальна правова держава.)
2.                Група. Ст.2. К.У – визначте форму державного устрою нашої держави.(Україна є унітарною державою, територія в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканою)
3.                Група. Ст.5. К.У – визначте форму правління та єдине джерело державної влади. (Україна є республікою, носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ)
4.                Група. Ст.6. К.У – визначте, який є поділ державної влади? Як ви вважаєте, з якою метою здійснюється поділ державної влади?  (Державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову,така система  врівноважень і противаг у діяльності органів державної влади запобігає зосередженню всієї влади в руках однієї гілки влади)
5.                Група. Ст.8.К.У- визначте принцип верховенства права. (Конституція України має найвищу юридичну силу. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина на підставі Конституції гарантується)
Учитель. Коли ми гортаємо сторінки Конституції, читаємо її рядки, найбільше нашу увагу привертає 2-й розділ К.У. «Права, свободи й обов'язки людини і громадянина», в якому є статті, що безпосередньо стосуються нас і наших батьків. Тож більш детальніше ми на ньому і зупинимось.
Гра «Юридичні пазли» Групи повинні  вибрати із запропонованого кожній групі переліку політичних, особистих, соціально-економічних, культурних прав та конституційних обов’язків ті, які відносяться саме до їхньої групи.
1.                Група – політичні права………..
2.                Група – особисті………..
3.                Група – соціально-економічні ………..
4.                Група – культурні ……
5.                Група – конституційні обов’язки ……….
Учитель. Знати свої права – значить уже наполовину володіти ними.
Правова загадка. Хто такий омбуцмен? (уповноважений при Верховній Раді з прав людини)
Поняття „ право» не існує без поняття „ обов’язок” – вони невід’ємні одне від одного. Якщо ви маєте отримувати якісь блага, то хтось повинен вам їх надавати. Саме тому слід завжди пам’ятати, що крім прав ми маємо ще й обов’язки. Вони також зазначені Конституцією України - ст.65-68.
 Правова естафета. Команди по-черзі називають конституційні обов’язки громадян України.(Конституція України ст..65-68)
ВІКТОРИНА «КОНСТИТУЦІЙНІ ПРАВА Й ОБОВ'ЯЗКИ»
 Учитель роздає роздруковані картки, на яких подані різні си­туації, що стосуються правопорушень, і просить учнів по черзі розібрати по одній ситуації.
1. Валя К. допомагає мамі розносити пошту. Вона дуже ціка­виться життям своїх друзів, а тому іноді перечитує листівки, листи, адресовані іншим. Які права людини вона порушує? (Стаття 31 Конституції України.)
2.     У багатьох американських фільмах фінал такий: затримавши злочинця, полісмен говорить: «Ви маєте право мовчати. Усе, що ви скажете, може бути використане проти вас. Ви маєте право на... Про які права людини і громадянина тут ідеться? Чи маєте ви такі права? (Стаття 29 Конституції України.)
3     Один канадський письменник говорив: «Право бути здоровим у наші дні — настільки дорога річ, що його може дозволити тільки багатий». (Так.)Що мав на увазі письменник? Чи реалізована Стаття 49 Конституції України?
4.   Дев'ятирічний Сергій написав вірші й хотів надіслати їх у ди­тячий журнал. Але його старший брат Дмитро сказав: «Дарем­но посилаєш. Ти ж неповнолітній, не можеш бути автором, і тому твої вірші не надрукують». Чи правий Дмитро? (Статті 34, 54 Конституції України.)
5. Громадянин М. перейшов вулицю на червоне світло. Водій, намагаючись його не збити, різко вивернув кермо. У резуль­таті зіткнулись два автомобілі. Яке правопорушення здійснив громадянин М.? (Порушив пра­вила дорожнього руху.
6.     Громадянин К. запідозрив свого сусіда Б. в крадіжці магнітофона, виламав двері квартири Б. і знайшов свою річ. Ні К, ні Б. не повідомили про ці події в правоохоронні органи. Хто з них і як порушив Конституцію України? (Стаття 30 Конс­титуції України.)
Чи може жінка стати Президентом України? ( Стаття 24 Конс­титуції України.)
8Костя Л., 12 років, подарував своїй подрузі велосипед. При­голомшеним батькам він пояснив, що велосипед - його при­ватна власність. А в Конституції записано, що кожен має пра­во розпоряджатися своєю власністю. Хто ж правий - Костя чи батьки? (Батьки)
9 Напередодні огляду шкільної художньої самодіяльності ди­ректор школи змусив працювати вчителів без вихідних про­тягом місяця. Дайте оцінку діям директора. Яке конституцій­не право порушено? (Стаття 45 Конституції України.)
Учитель. Обов´язком усіх громадян України є не тільки знання законів та Конституції України нашої держави, а й  неухильне дотримання, повага до прав і свобод, честі і гідності інших громадян. Це і є правова культура.
  Вправа «Юридичний лікбез». Правова культура - це не тільки знання, розуміння і усвідомлене сприйняття чинного права, а й поведінка громадянсько відповідальної особи в межах діючого законодавства.(визначення помістити на  дошці)
 Правова культура людини полягає в тісному зв’язку основних її частин (знання законів – усвідомлене відношення до закону – правомірна поведінка). (один із учнів складає на дошці схему з складових частин правової культури: знання закону – відношення до закону - поведінка)
Виховання правової культури – шлях до побудови правової держави.
 Для розбудови міцної держави та громадянського суспільства в Україні важливим є формування нового, вищого рівня правосвідомості та правової культури населення.
V. Підбиття підсумків тренінгу. Вироблення єдиного рішення щодо шляхів розв`язання проблеми підвищення правової культури суспільства.
 Заключне слово вчителя. Сьогодні кожний із вас більш широко й детально ознайомив­ся з тими статтями Конституції України, в яких іде мова про пра­ва, свободи та обов'язки людини і громадянина. І ваше завдання не лише знати й уміло використовувати свої права, але й вико­нувати всі свої обов'язки, не тільки засвоювати правові знання, а й постійно їх реалізовувати згідно Конституції та Законів України. Завжди майте активну громадянську  позицію  щодо неправомірної поведінки, яка завдає збитків державі, зазіхає на територіальну цілісність і незалежність України,  повагу до законів, Конституції України, прав та свобод громадян, відповідальність за свої вчинки та почуття громадянського обов’язку. Поважайте закони своєї держави. Закон захищає і оберігає перш за все вас, вашу сім’ю, ваше щастя. Не будьте мовчазними спостерігачами порушення закону.
  Не за горами час, коли ви закінчите школу і вступите у самостійне життя. Від вас вимагається успішно займатися дорученою справою, бути відповідальним, виконувати громадянські обов’язки – хорошого трудівника, захисника Вітчизни, патріота, борця з недоліками в суспільстві, господаря багатств країни, сім’янина. Державі буде важлива ваша думка, ваші позиції щодо проектів законодавчих актів, які виносяться на широке обговорення. При цьому корисно поповнювати свої правові знання. І особливо важливим є зміцнення готовності боротися зі злом, непримиренність до того, що заважає нам жити. Усе це потрібно громадянинові України.
   І тоді в нашій державі завжди панува­тимуть мир, злагода справедливість і добробут.
І на завершення хочеться зачитати слова Сергія Голо­ватого:«Нехай же Конституція України — головний підручник життя громадянина та правил поведінки Дер­жави — стане дороговказом Тобі, Твоїм батькам, усій Твоїй родині на шляху до щасливої України — Твого  рідного Дому».
 А від себе додам: «І нехай не тільки Конституція, але в першу чергу совість зобов'язує всіх нас, залишити по собі добрий слід на землі українській»
 Урок закінчується флешмобом. Учні по двоє вибігають до дошки вигукуючи слова, (правова культура – це міцність держави, правова культура -  це сила держави, правова культура – це знання права, правова культура – це верховенство права, правова культура – це правосвідомість, правова культура – це престиж держави, правова культура – це стабільність держави, правова культура – це визнання держави, правова культура – це  міцність держави і т.п.) останні з яких – міцність держави – це ми! (вигукують всі разом піднявши руки із синьо-жовтими стрічками)


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.Ткачов С. Громадянська освіта учнівської молоді: історико-педагогічні аспекти та термінологічне поле. – Х.: Основа, 2011. – 95 с.
2. Євтушенко Р. Розвиток правової освіти – необхідна умова побудови правової держави / Історія України. – 2003. - № 9. – С. 18 – 25
3. Зорнік Т. Формування громадянської свідомості учнів під час вивчення правознавства / Історія України. – 2003. - № 7. – С. 27 – 31
4. Концепція громадянської освіти в Україні. Актуальність громадянської освіти в Україні / Директор школи. – 2001. - № 20. – С. 7 – 10
5. Куксенко С. Створення позитивної мотивації навчальної діяльності школярів під час вивчення правознавства / Історія України. – 2002. - № 47. – С. 25 – 27

6. Машіка В. Нетрадиційні методи навчання / Юридичний вісник України. – 1998. – 9 – 15 липня. – С. 6





ТЕМА «Правопорушення»
Мета: формувати в учнів поняття правопорушення, ознайомити учнів з видами правопорушень, формувати вміння визначати, до якого виду правопорушень належать певні події, аналізувати події суспільного життя з позиції правознавства.
Обладнання: схема «Форми вини», «Склад правопорушення», «Ознаки правопорушень», «Види правопорушень» у вигляді мультимедійної презентації.
Основні поняття: правопорушення, суб’єкт правопорушення, об’єкт правопорушення, суб’єктивна сторона правопорушення, об’єктивна сторона правопорушення.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II.Актуалізація опорниз знань
Вправа «Юридичні пазли»: склад правовідносин,  правосуб*єктність,   юридичні факти
Термінологічна розминка: апатриди, біпатрид, юридична особа,
правосуб*єктність, правоздатність, дієздатність, деліктоздатність                                                         
ІІI. Мотивація навчальної діяльності
Запитання
2. Чи відомі вам випадки, коли люди порушують закони?
Завдання
2.Вправа «Справа №…» Проаналізувати пропоновані ситуації та визначити, що в них спільного.(ПРЕЗЕНТАЦІЯ)
Орієнтовний перелік ситуацій• Дівчина вихопила в дідуся сумку з грішми;
• учень запізнився на уроки;
• працівниця без поважної причини не з’явилася на роботу;
• дівчина перейшла проїжджу частину дороги у невстановленому місці.
Юридичний висновок. Коментар учителя. Головна спільна ознака — порушення певних норм, законів. В усіх випадках йдеться про правопорушення.
IІІ. Вивчення нового матеріалу
Поняття та ознаки правопорушення
«Мозковий штурм»
Визначте ознаки правопорушення (за допомогою учителя, мульт. презентація).
Результат — встановлення ознак правопорушення та його визначення.
Правопорушенням називають будь-яке протиправне, винне діяння (дія або бездіяльність), що завдає шкоди людям, суспільству, державі і спричиняє юридичну відповідальність.(словникова робота)
2. Винність — наявність вини особи, яка вчинила правопорушення в певній формі — умислу або через необережність (розглядається з використанням схеми «Форми вини»).Вправа «Юридичний тренажер» (сл..6)
3. Вчинення правопорушення особою, яка досягла віку притягнення до відповідальності певного виду.
4. Наявність шкоди (будь-якого виду).
Склад правопорушення
Розповідь вчителя
Гра «Слідчий»Розповідь вчителя з використанням схеми «Склад правопорушення» (с. 65 підручника).
Склад правопорушення — це система об’єктивних та суб’єктивних ознак, які визнають певне діяння як правопорушення.
1. Суб’єкт — це осудна і дієздатна особа, яка вчинила правопорушення.
2. Суб’єктивна сторона — наявність вини у формі умислу або через необережність.
3. Об’єктивна сторона — діяння у формі дій або бездіяльності, а також умови, обставини, засоби, наслідки тощо.
4. Об’єкт — цінності, що охороняються правовою нормою. Види правопорушень
2. Цивільно-правові — завдання майнової шкоди, порушення інших майнових або особистих немайнових благ, що захищені законом.
3. Адміністративні — порушення встановленого державою порядку в місцях суспільного призначення, а також порядку керування усіма іншими сферами життєдіяльності суспільства.
4. Кримінальні злочини — соціально небезпечні діяння або бездіяльність, за що законом передбачається кримінальна відповідальність.
Причини правопорушень
Ділова гра-дискусія
Об’єднати учнів в малі групи. Кожній групі пропонується уявити себе народними депутатами України (або депутатами місцевої ради), на обговорення яких винесено питання про запобігання та зниження рівня злочинності.
1. Обговорити в групі та визначити причини, які призводять до правопорушень.
2. Запропонувати заходи, що сприятимуть зниженню рівня злочинності.
3. Доповісти про підсумки обговорення та обґрунтувати їх.
Під час підбиття підсумків складається схема «Причини правопорушень»*.
 ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання
Вправа «Юридичний тренажер»Визначте, яке правопорушення вчинено, та встановіть його склад.
• Юнак ухиляється від отримання паспорта громадянина України;
• учень відмовився подати щоденник вчителю;
• дівчина не придбала квиток в трамваї і була затримана контролером;
• водій, керуючи мотоциклом, перевищив дозволену швидкість руху. 
1. Опрацювати матеріал §§ 9–10 (п. 4) підручника.
2. Знайти повідомлення засобів масової інформації про різні правопорушення та визначити їх вид, форму вини, склад правопорушення.



1 коментар: